Asbestinspecties
Wet- en regelgeving nú
Als werkgever in het Vlaams Gewest bent u verplicht om te inventariseren.
In boek VI van de ‘codex over het welzijn op het werk’ is al sinds 1 januari 1995 opgenomen dat een werkgever (dus niet de eigenaar of verhuurder van een werkruimte) verplicht is eventuele asbestrisico’s in kaart te brengen, er geldt een vrijstelling voor bouwwerken van na het asbesttijdperk (vanaf 2002). Daarnaast dient ook een vereniging van mede-eigenaars (vme) voor alle gemene delen over een asbestinventaris te beschikken indien zij een syndicus in vaste loondienst heeft.
Link naar https://werk.belgie.be/nl/publicaties/asbestinventaris-en-beheersprogramma
In deze gebruiksrisico-inventarissen hoeven enkel de plaatsen onderzocht te worden waar blootstelling mogelijk is, men beperkt zich hierbij vaak tot gebruiksruimten en zoekt niet naar verborgen asbest. Op het moment dat er werken gaan plaatsvinden dient er een aanvulling op de asbestinventaris gemaakt te worden. Hierbij vindt er actief destructief onderzoek plaats in bijvoorbeeld vloeren, achter voorzetwanden en -plafonds of in koven en schachten.
Wet- en regelgeving vanaf 2022
Ik heb personeel in dienst, hoe zorg ik ervoor dat ik aan alle wettelijke verplichtingen voldoe?
Als werkgever in het Vlaams Gewest bent u verplicht om te inventariseren.
In boek VI van de ‘codex over het welzijn op het werk’ is al sinds 1 januari 1995 opgenomen dat een werkgever (dus niet de eigenaar of verhuurder van een werkruimte) verplicht is eventuele asbestrisico’s in kaart te brengen, er geldt een vrijstelling voor bouwwerken van na het asbesttijdperk (vanaf 2002). Daarnaast dient ook een vereniging van mede-eigenaars (vme) voor alle gemene delen over een asbestinventaris te beschikken indien zij een syndicus in vaste loondienst heeft.
Link naar https://werk.belgie.be/nl/publicaties/asbestinventaris-en-beheersprogramma
Asbestinventaris/ -attest
Offerte-formulier
Asbestbeheersplan
Offerte-formulier
Ik ben voornemens renovatie- of sloopwerkzaamheden uit te voeren aan een pand, hoe zorg ik ervoor dat ik aan alle wettelijke verplichtingen voldoe?
Vanaf april 2022 is het werken met een sloopopvolging in het Vlaams Gewest niet langer vrijwillig voor grote werven. Er zijn vaste formulieren en richtlijnen opgesteld door OVAM, zo dient er een slooppopvolgingsplan (SOP) opgesteld te worden waarin een asbestinventaris wordt toegevoegd.
Indien er wordt gewerkt met een sloopopvolging tijdens de werf door Tracimat, dan moet het SOP worden opgesteld door een bij Tracimat aangestelde deskundige.
https://www.ovam.be/selectief-slopen-sloopopvolging
Asbestinventaris/ -attest
Offerte-formulier
Asbestbeheersplan
Offerte-formulier
Asbestverwijdering
Wet- en regelgeving
De Vlaamse regering heeft op 20 juli 2018 het actieplan Asbestafbouw goedgekeurd, het plan moet Vlaanderen uiterlijk tegen 2040 asbestveilig maken. Om dit te realiseren is bepaald dat men ernaar streeft om alle asbestcementen toepassingen rondom gebouwen en alle eenvoudig te bereiken niet-hechtgebonden toepassingen verwijderd te hebben tegen 2034 en alle andere eenvoudig te bereiken asbesttoepassingen in slechte staat te saneren voor 2040.
De deadlines zijn voor publieke gebouwen wettelijk vastgelegd, voor particulieren en private eigenaars niet. U bent als eigenaar vandaag dus niet verplicht om asbesthoudende toepassingen in uw gebouw of woning te verwijderen, tenzij het asbest in slechte staat is of ingesloten zit en bij renovatiewerken bloot komt te liggen. Toch neemt u asbest in uw gebouw best zo snel mogelijk weg, zeker tijdens renovatiewerken. Dat is alleen maar positief voor de waarde van het gebouw. De lokale toezichthouder milieu van uw gemeente kan u bovendien verplichten om het asbest te (laten) verwijderen.
Omgevingsvergunning
In Vlaanderen is een omgevingsvergunning vereist bij de volgende handelingen:
- Stedenbouwkundige handelingen;
- Verkavelen;
- De exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten van klasse 1 of 2;
- Kleinhandelsactiviteiten;
- Vegetatiewijzigingen;
Onder stedenbouwkundige handelingen vallen een groot scala van activiteiten, o.a. het plaatsen, bouwen, herbouwen, verbouwen, uitbreiden of slopen van gebouwen en constructies. Een aantal kleinere ingrepen zijn vrijgesteld van vergunning, bij een aantal andere ingrepen is de vergunningsplicht vervangen door een meldingsplicht.
Link naar https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/stedenbouwkundige-handelingen
Op het moment dat u een omgevingsvergunning aanvraagt voor een gebouw waarin u mag verwachten dat er asbesthoudende materialen in aanwezig kunnen zijn (bouwjaar voor 2002), dient u een asbestinventaris op te laten stellen. Dit kunnen wij voor u verzorgen, klik link hier om een offerteaanvraag in te dienen.
Sloopopvolgingsplan (SOP)
Vanaf 5 juni 2018 is het in Vlaanderen verplicht gesteld een ‘Sloopopvolgingsplan’ in te dienen op het moment dat er in de omgevingsvergunning een niet-residentieel gebouw groter dan 1000m3 of een residentieel gebouw groter dan 5000m3 is betrokken.
In een sloopopvolgingsplan worden naast een inventaris van de afvalstoffen ook een advies opgenomen over de mogelijkheden van hun hergebruik- of verwerking. Via onderstaande link kunt u een handleiding en een stappenplan vinden voor het opstellen van een SOP.
Link naar https://www.ovam.be/selectief-slopen-sloopopvolging
GBB is deskundig en kan een SOP voor u opstellen, klik hier om uw wensen kenbaar te maken.
Mag ik asbest zelf verwijderen?
Sommige asbesttoepassingen mag u zelf verwijderen of laten wegnemen door een aannemer wiens werknemers het jaarlijkse opleidingsattest ‘eenvoudige handelingen’ op zak hebben. Niet-hechtgebonden asbest moet u meestal laten verwijderen door een erkende asbestverwijderaar.